Mol zoekt meertalige vrijwilligers voor voorleesmoment in bibliotheek

Op 4 september 2023, over deze onderwerpen: Cultuur en erfgoed, Jeugd
Foto ter illustratie - voorlezen

De bibliotheek in Mol is op zoek naar meertalige vrijwilligers die willen voorlezen aan kinderen van 4 tot 10 jaar. Elke maand komt er in de bib een meertalig voorleesmoment. "We willen voor iedereen de drempel verlagen om een Nederlands boek vast te nemen en uit te lenen", zegt Hilde Valgaeren (N-VA), schepen voor Bibliotheek en Onderwijs.

In Mol start er vanaf september elke derde zaterdag van de maand een meertalig voorleesmoment in de bibliotheek in de Molenhoekstraat. "In Mol heeft 15 tot 20 procent van de kinderen niet het Nederlands als moedertaal. Het Nederlands is onze gezamenlijke taal, dus we hebben er alle belang bij dat ze het leren", zegt Hilde Valgaeren (N-VA), schepen voor Bibliotheek en Onderwijs. "Om dat te stimuleren zijn we een nieuw project gestart van meertalig voorlezen."

Tijdens het voorleesmoment wordt een prentenboek eerst in het Nederlands voorgelezen. "Daarna gaan de kinderen in kleine groepjes het boek bespreken in hun eigen moedertaal. De vrijwilligers leggen dan nadruk op een aantal woorden. Nadien komen de kinderen opnieuw samen in grotere groep om het boek voor een tweede keer in het Nederlands te lezen", zegt Valgaeren.

"De kinderen weten dan waarover het gaat en zijn veel meer getriggerd om het boek in het Nederlands te lezen. Uiteindelijk willen we de drempel voor iedereen verlagen om een Nederlands boek vast te nemen en uit te lenen."

Vrijwilligers

Voor het voorleesmoment is de gemeente nog op zoek naar meertalige vrijwilligers. "We zoeken vertellers in het Pools, Farsi, Turks of Arabisch, maar evengoed Europese talen zoals het Italiaans of Frans bijvoorbeeld." Jezelf kandidaat stellen kan via de website van de bibliotheek.