Bestuur laat Molse burger in het ongewisse

Op 23 april 2013

Molse burger op verkeerde been gezet.

Op de gemeenteraad van 22 april werd door raadslid Nicole Smets (N-VA) uitleg gevraagd over het bestuursakkoord.   Dit vormt de leidraad voor het beleid van de komende zes jaar en werd door de meerderheid, noch aan de Molse burger, noch aan de oppositie bekend gemaakt.  Blijkbaar is de democratie in Mol zover gevorderd dat de partij die het grootste aantal kiezers achter zich heeft de inhoud hiervan niet moet kennen. Niet te verwonderen gezien het nagenoeg volledig overeenstemt met het kiesprogramma van CD&V en bovendien tegenstrijdig is met dat van sp.a en Open VLD.

Belastingverhogingen op komst ?

Ondanks de kiesbeloften van sp.a en Open VLD om de gemeentebelastingen niet te verhogen, vindt men in het bestuursakkoord terug dat de te nemen maatregelen voor de helft uit besparingen en voor de helft uit nieuwe belastingen kunnen bestaan.  Meer nog : sp.a heeft altijd volgehouden de gemeentebelasting te laten dalen naar 7% zodra ze in de meerderheid zetelden.

N-VA raadslid Nicole Smets is hierover niet te spreken: “Dat de oppositie buiten spel wordt gezet is één ding, maar dat je de inwoners een rad voor de ogen draait is voor N-VA Mol onaanvaardbaar.”

Nog geen concrete besparingsplannen.

Bij interpellatie door Nicole Smets blijkt dat er nog steeds geen besparingsplannen bestaan.   Ondanks dat de oppositie weinig inbreng krijgt in het bestuur, werd nu opeens door de meerderheid gevraagd voorstellen tot besparing in te dienen.