Communautaire sportrel in Mol

Op 28 april 2013

Het voorbije weekend werd in Mol het Belgisch kampioenschap ritmische gymnastiek georganiseerd.  De Franstalige scheidsrechters eisten de helft van de scheidsrechters op basis van een oud reglement. Wetende dat er slechts 1 Waalse en 5 Vlaamse clubs deelnamen kon de Vlaamse gymnastiek federatie niet akkoord gaan met deze eis. Daarop zijn alle Franstalige turnsters en scheidsrechters terug huiswaarts gereden.

Koen Dillen (N-VA) “ De grote dupe van dit communautaire dispuut zijn Gym Mol en de Waalse turnsters. De Molse club had dit kampioenschap tot in de puntjes voorbereid en door het amateurisme van de Belgische turnbond en de koppigheid van de Franstalige scheidsrechters ziet ze een belangrijk deel van de jaarlijkse inkomsten ongewenst in rook opgaan. De Waalse turnsters hebben zich het hele seizoen intensief op deze wedstrijd voorbereid. Door een onbegrijpelijke beslissing zijn ze tijdens de opwarming opgeroepen om terug naar huis te keren.”

Zondagmiddag mocht het kampioenschap onverwacht rekenen op de nationale pers. RTL-TVI was er als de kippen bij om dit onrecht voor de Franstaligen wereldwijd te verspreiden.

Ondanks deze rel werd het een hoogstaand turnweekend waarin de deelneemsters in verschillende oefeningen het beste van zichzelf gaven.