Een verkeersvriendelijk Mol

Op 30 mei 2014

N-VA Mol heeft een plan opgesteld om de verkeersknoop in Mol-centrum te ontwarren. Aanleiding tot het opstellen van dit plan is de huidige situatie waarbij het verkeer in en rond Mol-centrum te vaak stilstaat, en de vaststelling dat fietsen in het centrum al te vaak een hachelijke onderneming is.


Het basisidee achter dit plan is om een lus te creëren rond Mol-centrum waar alle verkeer over geleid wordt. Deze lus wordt zodanig ingericht dat het verkeer er ten alle tijden voorrang heeft. Zo ontstaat er een levensader rond Mol die het verkeer vlot doet lopen.
Door te kiezen voor meer eenrichtingsverkeer wordt er voor gezorgd dat het verkeer zo weinig mogelijk kruist en dus niet in de knoop komt te zitten, en de veiligheid wordt aanzienlijk verhoogd. Een bijkomend voordeel van het eenrichtingsverkeer is dat er ruimte wordt vrijgemaakt om op belangrijke verkeersassen échte fietspaden aan te leggen, die de fietsers op een veilige manier tot aan alle kernplaatsen van het centrum moeten brengen.
De vrijgekomen ruimte in de woongebieden van het centrum kan dan gebruikt worden om bv. extra parkeerplaatsen te voorzien of om straten weer aangenaam en leefbaar te maken.
Concreet loopt deze levensader over de lus Rozenberg, Leenhofstraat, Keirlandse Zillen, Nijverheidsstraat, Martelarenstraat, Markt en Laar en zo vervolgens terug naar Rozenberg. Enkel deze eenrichtingslus aanmaken is echter niet voldoende. Ook belangrijke toegangswegen naar Mol-centrum moeten aangepakt worden. Zo willen we de Molderdijk ook eenrichtingsverkeer maken, en wel in de richting van de Markt. Dit zal de veiligheid bij het af-en aanrijden aan de nieuwe handelszaken sterk verhogen. Het verkeer naar Balen wordt dan hoofdzakelijk afgeleid via de Borgerhoutsedijk en Zuiderring, en in beperkte mate via Gompel.

Uiteraard is dit plan niet in een handomdraai uit te voeren en moet er nog veel bijkomend studiewerk uitgevoerd worden. N-VA Mol wil daarom zo veel mogelijk de Molse inwoners betrekken om deze plannen te laten rijpen tot een echte toekomstvisie voor de Molse mobiliteit.
N-VA Mol wil voor de uitbouw van het nieuwe Molse mobiliteitsbeleid afstappen van het STOP-principe (stappers, trappers, openbaar vervoer en als laatste privévervoer) dat vorm heeft gegeven aan het huidige Molse mobiliteitsbeleid. Dit heeft weliswaar geleid tot een aantal verbeteringen, vooral op het gebied van verkeersveiligheid en de fietsnetwerken, maar het STOP-principe is vooral benut geweest voor de uitbouw en promotie van het openbaar vervoer.
Door de natuurlijke aangroei werd de druk op het Molse wegennet verder opgevoerd. Het sluipverkeer neemt daarom toe. Ons handelscentrum en de naburige gemeenten werden hierdoor minder bereikbaar.

Intussen duikt het principe van co-modaliteit op. Dat staat voor het efficiënt gebruik van verschillende vervoersmodaliteiten of een combinatie ervan. N-VA heeft dit vertaald in de KNIK-norm. Kwaliteit, netwerken, iedereen, knooppunten.
Met deze KNIK-norm willen we streven naar betrouwbare en voorspelbare verplaatsingen voor alle weggebruikers. De netwerken voor auto, openbaar vervoer, voetgangers en fietsers worden zodanig opgezet dat deze vervoerswijzen elkaar optimaal aanvullen. Veilige verplaatsingen met een goede doorstroming voor iedereen hebben daarbij de belangrijkste prioriteit.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is