Eerste gemeenteraad marathon van vijf uur

Op 13 februari 2013

Aan de agenda, die al 58 punten bevatte, voegden de N-VA-raadsleden nog eens twaalf extra punten toe.  De andere oppositiepartijen MeMo en Vlaams Belang zorgden voor nog eens negen punten die besproken moesten worden.  De meeste tijd werd in beslag genomen door vertegenwoordigers aan te duiden.

"We waren er ons op voorhand van bewust dat niemand van ons zou worden afgevaardigd, maar we wilden het spel meespelen", vertelt Andre Verbeke, lijsttrekker van N-VA. "Daarmee wilden we een signaal geven naar de meerderheid, die in oktober niet met ons wilde praten.  Het is aan hun hoe we oppositie voeren.  Als ze ons laten meewerken zullen ze aan N-VA een goede oppositiepartner hebben, al moeten we het eerste signaal daarvan nog krijgen."

De twaalf punten die N-VA toevoegde aan de agenda waren eerder informatief. "We stelden vragen en maakten geen verwijten", gaat Verbeke verder. "We willen gewoon constructief onze agendapunten doorsturen.  Wanneer we merken dat onze voorstellen worden genegeerd, zal de oppositie alleen maar harder en sterker worden."