Mol : een toekomst voor congrestoerisme

Op 10 mei 2012

“Mol: een toekomst voor congrestoerisme” is een programmapunt van N-VA Mol voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Koen Dillen “N-VA pleit in het dossier voor een uitbreiding van het zakentoerisme in de gemeente. Mol is een toeristische gemeente met de vzw. Kempense Meren als stuwende motor. Met Lommel als buurstad kan Mol uitgroeien door de sterk groeiende economische activiteit. Samenwerking kan leiden tot een belangrijke toename van het bedrijfstoerisme in onze gemeente.”
Congrestoerisme = bedrijfsleven + ontspanning + overnachting
Het congres- of zakentoerisme is de som van het bedrijfsleven, ontspanning en overnachtingen. Afgekort als MICE-toerisme omvat het ‘Meetings, Incentives, Conventions/Conferences en Exhibitions/Events’. Koen Dillen “Bedrijven en organisaties die een congres of evenement plannen gaan op zoek naar een geschikte locatie. Vergaderingen en presentaties worden gekoppeld aan ontspanning en bezoek aan de omgeving. De nabijheid van Nederland, Duitsland en Vlaamse steden biedt een groot potentieel aan bezoekers”.
Sleutels voor een succesverhaal
Een toename van het zakentoerisme in Mol vereist een oprichting van een Congres-cel, waarin vertegenwoordigers van Toerisme Mol, het gemeentebestuur en Toerisme Vlaanderen verenigd zijn. Wij stellen de vzw. Kempense Meren voor als onze Congres-cel, zodat ook onze buurgemeentes Balen, Dessel en Retie betrokken worden bij dit project. Een professionele conferentieorganisator overtuigt bedrijven of organisaties om Mol te kiezen voor hun congres.
Mol toeristisch maar weinig zakentoerisme
Koen Dillen “Onze gemeente is gekend om zijn uitgebreide toeristische infrastructuur. Slechts 2% van de overnachtingen hebben echter een economisch doel. Onze buurstad Lommel heeft 6% zakelijke overnachtingen. We zijn dus toe aan een belangrijke inhaalbeweging”.

Zijn er voldoende faciliteiten?
Koen Dillen “Sunparcs Kempische meren, de abdij van Postel, het Zilvermeer en het SCK bieden veel congresmogelijkheden. Het aanbod aan logies in onze gemeente is ook aanzienlijk. Voorlopig volstaat de huidige infrastructuur. Bij een groot succes van ons project zullen we met de verschillende overheden en privépartners een oplossing moeten zoeken.”
Focus op incentives-toerisme
Mol beschikt over een enorme hoeveelheid troeven om bedrijven te ontvangen die hun werknemers willen belonen voor de geleverde arbeid. Onze natuur van bossen en water, de sportgelegenheden en de horeca zijn de ideale omgeving om doelgroepen te ontvangen.
Mol is een toeristische koploper
Slechts enkele steden in Vlaanderen ontvangen meer toeristen dan Mol. Ze komen naar Sun Parcs en naar de campings. De bezoekers genieten van de omgeving, de culturele bezienswaardigheden en recreatiemogelijkheden. Koen Dillen “ Deze troeven zijn een ideale basis voor een recreatief toerisme maar ook voor het succes van een congrestoerisme”.

Koen Dillen
Ondervoorzitter N-VA Mol