N-VA Mol vraagt integrale toegankelijkheid

Op 13 juni 2013

Op de voorbije gemeenteraden vroeg N-VA Mol aandacht voor mensen met een beperking.

Twee belangrijke punten werden door de N-VA fractie naar voren gebracht:
1/ De aanmoediging van HORECA en winkeleigenaars om hun pand zo toegankelijk mogelijk te maken. Immers, een integrale toegankelijkheid komt iedereen ten goede en niet enkel specifieke doelgroepen. Daarbij denken we o.a. aan een aangepast sanitair, ruime pashokjes, verplaatsbare betaalapparaten, en een verbeterde doorgang en indeling van terrassen.

N-VA Mol is van mening dat het de taak is van het lokaal bestuur om alle betrokkenen goed te informeren en te sensibiliseren. Men zou ook een inventaris moeten maken van alle knelpunten zodat een gericht actieplan kan worden opgesteld.

Een mensvriendelijke en dus goed toegankelijke handelszaak zal méér klanten hebben wat de omzet ten goede komt. Daarnaast zou het gemeentebestuur participerende handelszaken kunnen vermelden op haar website, of op een andere manier in de kijker kunnen zetten.

2/ Het plaatsen van onderborden op parkeerplaatsen voor mensen met een beperking, met het opschrift “Neem je mijn parkeerplaats? Neem dan ook mijn handicap!”. In verschillende andere gemeenten hadden soortgelijke acties reeds succes. Ook hier in Mol kan de gemeente op dit vlak een sensibiliserende rol spelen.

Deze dubbele vraagstelling vanwege N-VA Mol werd goed ontvangen in de voorbije twee-drie gemeenteraden. Ondanks het feit dat er duidelijk nog wat ‘werk aan de winkel’ is zijn de eerste resultaten bemoedigend. Wat voor N-VA Mol dan ook een stimulans is om zich verder in te zetten voor een toegankelijk Mol.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is