Voorstel meerjarenplanning 2014-2019

Op 23 september 2013

De financiën van de steden en gemeenten staan zwaar onder druk nu en de komende jaren. De redenen zijn gekend: de financiële crisis, de evolutie van de rentevoeten, de evolutie van de index, de demografische evolutie, de stijgende schuldenlast, de stijging van de pensioneringslast. Net als vele andere Vlaamse gemeenten zal ook Mol de tering naar de nering moeten zetten.
Het gemeentebestuur staat voor een grote uitdaging om de gemeente financieel gezond te maken en om de toekomst voor te bereiden.
De gezondheid van de gemeentefinanciën zal moeten beoordeeld worden op basis van de nieuwe decretale verplichtingen die in het kader van de beleids- en beheerscyclus (BBC) opgelegd worden. Concreet zal moeten voldaan zijn aan twee vormen van financieel evenwicht (het toestandsevenwicht en het structureel evenwicht), gekoppeld aan de voorwaarde dat er geen andere elementen mogen zijn waaruit blijkt dat het financiële evenwicht fictief is.
Dit beperkt het aantal mogelijkheden om de financiële problemen gespreid aan te pakken en vereist nog meer onmiddellijke en ingrijpende maatregelen. Het beleid ongewijzigd voortzetten kan alleen maar door een verregaande verhoging van de inkomsten. Dat kan door een verhoging van allerlei belastingen en retributies.
N-VA Mol kiest er uitdrukkelijk voor om dat niet te doen. De belastingen algemeen optrekken zal het statuut van Mol als aantrekkelijke woon- en investeringsgemeente ernstig schaden en tweeverdieners, bedrijven en gezinnen afschrikken. De aangroei van deze groepen leidt immers tot extra inkomsten.
N-VA Mol kiest ervoor om te besparen (saneren) in plaats van te belasten. Het is onze ambitie om de vooropgestelde budgetdoelstellingen te halen zonder de fiscale druk op de Mollenaars te verhogen. Dat kan alleen door te schrappen in de uitgaven en de gemeentelijke organisatie grondig te saneren.
Daarom zullen we heel zuinig moeten besturen. Dat betekent: efficiënt werken, besparen waar mogelijk en grote investeringsprojecten spreiden, uitstellen of afvoeren als blijkt dat er geen of te weinig geld voor is. Zuinig omgaan met de beschikbare middelen is niet alleen noodzakelijk, het is de plicht van elk plichtsbewuste, eerlijke gemeentebestuur.
Net zoals de Molse gezinnen dat in hun huishouden moeten doen.