Aandacht voor trage wegen

Op 15 oktober 2016, over deze onderwerpen: Leefmilieu, mobiliteit en ruimtelijke ordening, toerisme en evenementen
trage weg

Op 15 en 16 oktober was het Dag van de Trage Weg (al was het meer een weekend van de trage weg). Op deze dag wordt er aandacht gevraagd voor wegen en paden die niet bestemd zijn voor gemotoriseerd verkeer, met andere woorden voor wandel-, fiets- en ruiterpaden. Verhard of onverhard, breed of smal: een trage weg kan alle vormen aannemen. Of een weg traag is, hangt dus uitsluitend af van de gebruikers.

Vele voordelen
Trage wegen worden heel vaak gebruikt voor recreatie dicht bij huis, weg van het drukke verkeer en vaak met zicht op het prachtige Vlaamse landschap achter de lintbebouwing. Bijna alle trage wegen hebben historische roots, soms zelfs tot in de tijd van de Romeinen! Het zijn getuigen van oude verbindingen tussen dorpskernen, van vroegere doorgangen voor landbouwers, van wegen die werden gebruikt op boten te slepen of van verdwenen tram- en treinverbindingen. Ze zijn met andere woorden vaak levend erfgoed. Ze hebben ook een groot belang in de natuurontwikkeling. Onze Vlaamse natuurgebieden zijn zeer versnipperd en trage wegen zorgen voor een ecologische verbinding waardoor tal van planten en dieren zich kunnen verspreiden over een groter gebied. Tot slot zijn het uiteraard ook veilig verbindingen voor zachte weggebruikers en bieden ze alternatieve veilige verkeersroutes voor onder andere schoolgaande kinderen.

Wij vragen opwaardering
Wij vroegen het gemeentebestuur om in te zetten op de trage wegen in onze gemeente. Dit gebeurt al wel, maar toch denken wij dat er nog heel wat zaken kunnen verbeteren. Oude en bijna vergeten weggetjes en paadjes dienen aan bekendheid te winnen en ook de toevallige passant kan gewezen worden op een veiligere en mooiere alternatieve route om op zijn bestemming te komen. Wij gingen op zoek naar enkele goede voorbeelden (ook in onze eigen gemeente) die zeker navolging verdienen:

  • Geef deze paadjes een naam. Vele gemeenten hebben dit jaar ingezet op de naamgeving van deze wegen. Een naam zorgt voor een meer officieel karakter en nodigt daarom ook uit tot gebruik. Als voorbeeld uit onze eigen gemeente kunnen we het Charel Coolspad aangeven, wat een verbinding vormt tussen de Rozenberg en het station van Mol (langs de spoorweg) en een veilig alternatief is voor de drukkere Leenhofstraat.
  • Plaats een verkeersbord. Het verkeersbord F45 wat een doodlopende weg aanduid, heeft er sinds enkele jaren een broertje bijgekregen. Het verkeersbord F45b geeft aan dat een weg doodloopt, uitgezonderd voor voetgangers en fietsers. Deze borden verschenen de afgelopen jaren al veelvuldig in onze gemeente. Toch zijn er nog heel wat buurtwegen die deze aanduiding nog niet kregen, waardoor mogelijke gebruikers niet weten dat deze wegen leuke alternatieve verbinden vormen. Als voorbeeld in onze gemeente nemen een buurtweg in Mol-Achterbos; deze vormt een verbinding tussen de Puttestraat en Achterbos (tussen huisnummers 188 en 190).
  • Neem meer van deze wegen op in wandelingen en ijver om ook de wandelknooppunten hierover te laten lopen. Als goede voorbeeld nemen we de bossen van de Heidehuizen, waar er achter het Technisch Instituut Sint-Paulus (TISP) tal van paadjes opgenomen werden in het wandelknooppuntennetwerk. Ook een prachtig stukje Mol om te ontdekken.
  • Besteed er aandacht aan met de Dag van de Trage weg. Dit jaar nam onze gemeente jammer genoeg nog niet deel, maar we hopen dat daar volgend jaar verandering in komt. Het zou een uitgelezen moment kunnen zijn om een nieuwe naam officieel in te huldigen, een wandelpad te promoten, enz.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is