Cosy Corbie; zuiderse sfeer in de Corbiestraat

Op 7 mei 2021, over deze onderwerpen: Lokale economie, mobiliteit en ruimtelijke ordening, Toerisme

Tot eind oktober tovert het gemeentebestuur de verkeersvrije Corbiestraat om tot Cosy Corbie. In samenwerking met de horeca-uitbaters creëren we met de nodige aankleding een gezellige zuiderse sfeer waar je  heerlijk kan genieten van een coronaveilig terrasje.

'Vorige zomer werd het horecagedeelte van de Corbiestraat verkeersvrij en kregen de horeca-uitbaters de kans om grotere terrassen te plaatsen', zegt Schepen van Mobiliteit André Verbeke. 'Na een evaluatie van afgelopen zomermaanden trekken we deze lijn door, maar zorgen we voor extra sfeer en aankleding. De ontsluiting van het Rondplein blijft verlopen zoals vorig jaar, waarbij we ook het Rondplein sfeervol en kleurrijk aankleden. De nodige verkeerssignalisatie en –barrières voor de aangepaste verkeersstromen integreren we maximaal met de sfeervolle aankleding.'

Unieke sfeer

'Toegangspoorten die doen denken aan een Zuiders dorpje zetten de toon en heten bezoekers van de Corbiestraat welkom', vult Schepen van Toerisme Hans De Groof aan. '’s Avonds ontsteken we de sfeerverlichting. In combinatie met de kleurrijke vlaggetjes creëren we zo een unieke sfeer.'

Past perfect bij ‘Een groen hart voor MooiMol’

Cosy Corbie past als ‘genietconcept’ perfect bij ‘Een groen hart voor MooiMol’. Met dit participatietraject willen we de komende maanden een nieuwe toekomst uitwerken voor het Santo Tomasplein, het Rondplein en het horecagedeelte van de Corbiestraat. We willen de huidige pleinen in het hart van ons Centrum stapsgewijs ‘vergroenen’ en aantrekkelijker maken.

Het uitwerken van de ontwerpen gebeurt in nauw overleg met alle stakeholders waarbij we samen zoeken naar de juiste evenwichten tussen groenvoorziening, bereikbaarheid en gezelligheid. De realisatie van de ontwerpplannen zal stapsgewijs verlopen - gespreid over meerdere jaren -, waarbij we eerst het Santo Tomasplein aanpakken, inclusief de volledige doorsteek naar de Statiestraat.

De reportage op RTV kan je hieronder bekijken.