Gemeentebestuur betreurt handelswijze Jumbo en LIDL voor bouwproject langs Turnhoutsebaan

Op 24 augustus 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie, mobiliteit en ruimtelijke ordening

Het gemeentebestuur betreurt de handelswijze van Jumbo en LIDL voor de realisatie van een omvangrijk retailproject langs de Turnhoutsebaan, ter hoogte van het kruispunt met Achterbos en Sluis. Zo werden de ontwerpplannen ingediend zonder voldoende vooroverleg, werden essentiële inhoudelijke bezwaren genegeerd én hadden we niet de kans om afspraken te maken over de publieke participatie en communicatie van dit groot ontwikkelingsproject. Het gemeentebestuur verklaarde inmiddels het ingediende aanvraagdossier officieel onvolledig, omdat een Project-MER ontbreekt. Dit volgens ons noodzakelijke maar ontbrekende dossierstuk omvat een uitgebreide studie waarbij de impact van het project op de omgeving – inclusief mobiliteit – grondig wordt geanalyseerd. Als gemeentebestuur staan we inhoudelijk uiterst kritisch tegenover het project, maar wachten we de verdere procedurestappen van Jumbo en LIDL af. We vragen beide supermarkten om zo snel mogelijk in alle transparantie publieke communicatie te organiseren over hun plannen en intenties.

Bij omvangrijke of complexe bouwprojecten bestaat al vele jaren en in alle gemeenten de werkwijze van vooroverleg. Tijdens dit vooroverleg licht de projectontwikkelaar in voorontwerp de bouwintenties en eerste ontwerpplannen toe, waarna het gemeentebestuur verdere informatie geeft over de wettelijke bouwmogelijkheden op de betrokken percelen. Tijdens dit vooroverleg worden eventuele pijnpunten en voorwaarden besproken, zodat de projectontwikkelaar de mogelijkheid krijgt om een realistisch plan uit te werken en in te dienen. Daarnaast maken we tijdens dit overleg afspraken over het verloop van de communicatie.

'We willen ten allen tijde een tweede scenario zoals op de Molderdijk vermijden', zegt Schepen voor Mobiliteit André Verbeke.

De reportage op RTV over dit onderwerp kan je hieronder bekijken.