N-VA Mol schenkt € 3000 aan Natuurpunt

Op 15 oktober 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu
schenking aan Natuurpunt

De gemeenteraads- en OCMW-raadsleden van N-VA Mol schenken een deel van hun presentiegeld aan Natuurpunt Netebronnen voor het project van de Molse Netevallei. Natuurpunt staat bij dit project zelf in voor de restfinanciering bij de aankoop van gronden voor dit natuurgebied en dat willen we als lokale afdeling graag mee ondersteunen.

‘In 2013, bij het aantreden van de nieuwe gemeente- en OCMW-raad, stelde de N-VA-fractie voor om de zitpenningen voor de raadsleden niet te indexeren,’ zegt fractieleider André Verbeke, ‘Een verhoging van deze vergoeding terwijl men aan de bevolking extra lasten oplegt, kan volgens ons niet. Wij waren echter de enige partij die tegen deze verhoging stemde op de gemeenteraad, de indexering kwam er dus toch. De N-VA raadsleden van gemeente- en OCMW-raad besloten dit bedrag jaarlijks te schenken aan een lokaal goed doel.’

Dit jaar mocht het project Molse Netevallei van de lokale afdeling van Natuurpunt een cheque van maar liefst € 3045,80 in ontvangst nemen. ‘We waren als Natuurpunt Netebronnen aangenaam verrast door de schenking van N-VA Mol’, zegt voorzitter Jef Sas, ‘het is voor ons als lokale afdeling een mooie steun voor een project waar we niet kunnen genieten van financiële steun vanuit Europa. We staan hier als afdeling zelf in voor de (rest)financiering bij de aankoop en het onderhoud van gronden voor dit natuurgebied en deze schenking zal dus zeker goed besteed worden.’

De Molse Netevallei is een langgerekt gebied van voormalige graslanden langs de Molse Nete ten zuiden van het centrum van Mol. Je vindt er prachtige graslanden met dotterbloemen en zegges. Daar waar de Nete een kanaal of spoorweg kruist, liggen moeilijk toegankelijke moerassen die door begrazing worden beheerd. Je vindt er tal van kleine zangvogels en ook de ijsvogel, houtsnip en waterral vinden er perfect hun thuis. Het landschap is naast ecologisch ook landschappelijk en cultuurhistorisch waardevol. Zo vind je naast de Nete in het centrum bijvoorbeeld het Wolhuisje en de oude Watermolen, twee belangrijke elementen uit ons erfgoed.

‘Het is al de derde keer dat we zo’n mooi bedrag aan een goed doel kunnen schenken,’ besluit André Verbeke, ‘twee jaar geleden steunden we De Witte Mol en vorig jaar mocht Ons Huis een klein steuntje in de rug ontvangen. Het is misschien maar een klein gebaar, maar het is fijn om op deze manier deze fantastische lokale initiatieven te mogen ondersteunen.’