N-VA wil verminderd tarief voor provinciaal domein Zilvermeer voor alle Mollenaren

Op 27 maart 2018, over deze onderwerpen: Toerisme
Zilvermeer

Het provinciaal domein Zilvermeer is één van de grote toeristische trekpleisters in Mol. De N-VA wil graag een verminderd toegangstarief voor de Mollenaren. Nu er op de gemeenteraad hier over de partijgrenzen heen een breed draagvlak voor lijkt te bestaan en dit voorstel vanuit alle fracties wordt gesteund, willen we hier extra onze schouders onder zetten.

In ons informatieblad van maart stelden we de resultaten van onze enquête voor die we afnamen bij de Molse burgers. Één van de stellingen die we voorlegden was een verminderd tarief voor het Zilvermeer voor Mollenaren. 86 % was het eens met dit voorstel. ‘En blijkbaar kan ons voorstel ook rekenen op de steun vanuit de andere Molse partijen’, zegt André Verbeke, fractieleider voor de N-VA, ‘we kregen op de jongste gemeenteraad de vraag om dit ook op provinciaal vlak mee te proberen realiseren. Het is fijn om te merken dat de andere partijen ons informatieblad lezen en onze positieve voorstellen mee willen ondersteunen.’

‘Dit voorstel stond al in ons verkiezingsprogramma in 2012’, zegt provincieraads- en gemeenteraadslid Koen Dillen (N-VA). ‘zo veel mogelijk Molse burgers zouden moeten kunnen genieten van het prachtige provinciale domein dat het Zilvermeer wel is. Het domein is ontstaan door de ontginning van wit zand, net als de andere Molse Meren. Deze industrie heeft het landschap in Mol danig herschapen, maar het heeft ook gezorgd voor een unieke toeristische trekpleister. Het zou fijn zijn mochten we onze inwoners hier nog wat meer van kunnen doen genieten.’

Er zijn alvast wat voorbeelden te rapen bij andere provinciale domeinen. Zo hanteren Provinciedomeinen Halve Maan in Diest en De Ster in Sint-Niklaas een verminderd tarief voor inwoners van hun provincie (op vertoon van hun identiteitskaart). Ook in de provincie Antwerpen zijn er al voorbeelden waarbij inwoners uit de provincie een voordeel genieten. Zo is de Onze-Lieve-Vrouwenkathedraal in Antwerpen bijvoorbeeld gratis te bezoeken. Het moet dus zeker mogelijk zijn ook voor ons Zilvermeer een dergelijke regeling uit te werken.

‘We gaan in ieder geval ons best doen om dit in de provincieraad te bepleiten’, besluit Koen Dillen, ‘we gaan nog deze maand het gesprek aangaan met de bevoegde gedeputeerde, Jan De Haes (N-VA), en hem dit breed gedragen voorstel voorleggen’.