Worden gronden Haaksstraat toch natuurgebied?

Op 21 november 2017, over deze onderwerpen: Leefmilieu, mobiliteit en ruimtelijke ordening
natuur in Mol

Tijdens de gemeenteraad van oktober vroeg raadslid Koen Dillen (N-VA) de herbestemming van de gronden van de Haaksstraat. Deze gronden zijn eigendom van IOK en onrechtstreeks dus ook van de gemeente Mol als aandeelhouder. IOK had een plan om deze bosrijke gronden te verkavelen. Aangezien de vergunning tot 2 maal toe werd geweigerd door de deputatie vroeg raadslid Dillen aan het schepencollege om de bouwgronden om te vormen tot natuurdomein.

Schepen van Ruimtelijke Ordening Van Rompaey (CD&V) reageerde negatief op deze vraag omwille van het kostenplaatje voor de gemeente. Koen Dillen: ‘Ik heb toen verwezen naar de toekomstige plannen van minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) om eigenaars van bouwgronden te vergoeden bij omvorming van hun gronden tot natuurdomein. Dit naar aanleiding van de zogenaamde ‘betonstop’. De minister heeft maandag haar cijfers gepubliceerd. De vergoedingen worden opgetrokken van 80 % van de waardevermindering berekend op de aankoopprijs, tot 100 % van de geschatte actuele verkoopprijs. Ik hoop dat het Molse gemeentebestuur nu kleur bekent en kiest voor het behoud van het groen in de nabijheid van het Centrum van Mol. Op deze manier creëert men een groene corridor van het nieuwe project Keirlandse Zillen aan het station tot in Achterbos, een voorbeeld van goed en duurzaam bestuur.’