Gemeente koopt 1,6 ha bos bij Haaksstraat terug van IOK

Op 19 oktober 2021, over deze onderwerpen: Milieu en Natuur, mobiliteit en ruimtelijke ordening

Het gemeentebestuur besliste op de gemeenteraad van maandag 18 oktober om 4 bospercelen gelegen aan de Haaksstraat terug te kopen van IOK.

In 2014 verkocht de gemeente 4 stukken grond gelegen aan de Haaksstraat aan de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) om er een verkaveling te ontwikkelen. In 2015 werd het wegenistracé voor een mogelijke verkaveling goedgekeurd op de gemeenteraad en het toenmalige schepencollege verleende een verkavelingsvergunning. De verkavelingsvergunning werd echter teniet gedaan door de provincie. In 2017 kwamen er aangepaste plannen voor de verkaveling. Hier werden 1070 bezwaren voor ingediend door buurtbewoners en natuurliefhebbers die het bos liever niet zagen verdwijnen.

Een duidelijk signaal dat we met de N-VA goed begrepen hebben. We hebben er bij de start van de nieuwe coalitie, in januari 2019, dan ook voor geijverd om dit stuk bos terug te kopen van IOK. Nu realiseren we effectief onze belofte. Zo kunnen we dit stuk divers gemengd bos, wat een mooie groene verbinding vormt tussen de bossen van de 15 Kapelletjes en de Galbergen, behouden.