N-VA Mol schenkt materiaal voor gespreksmethodieken aan JAC Mol

Op 6 oktober 2022, over deze onderwerpen: Financiën, Welzijn en sociale zaken

Het bestuur van N-VA Mol schenkt voor € 1200 aan materialen voor gespreksmethodieken aan JAC Mol. Hiermee willen ze de werking van deze organisatie, die hulp biedt aan jongeren tussen 12 en 25 jaar, een steuntje in de rug geven.

“Vanuit mijn eigen niet zo eenvoudige jeugdsituatie weet ik dat jongere zijn niet altijd gemakkelijk is’, zegt Kris Geldof, bestuurslid van N-VA Mol, “Er gaat van alles om in je hoofd en de dingen die je meemaakt, maken het niet altijd gemakkelijker. Soms vind je zelf een weg doorheen je problemen, maar iedereen kent ook momenten dat het helemaal niet meer lukt. En dat is niet erg, je hebt daar recht op. Maar iedereen heeft ook recht op goede hulp. En jongeren kunnen met praktisch al hun problemen terecht bij het JAC. Ze leveren fantastisch werk en kunnen onze aandacht zeker gebruiken. Elke jongere zou moeten weten waar het JAC voor staat en dat ze met bijna elke vraag bij hen terecht kunnen.”

“JAC staat voor Jongeren Aanbod CAW. Het JAC geeft jongeren niet enkel advies”, weet Schepen van Jeugd Hans De Groof, “ze proberen vooral een luisterend oor te zijn en hen mee op weg te helpen. Indien nodig helpen ze ook om de juiste weg te vinden in het kluwen van hulpverleningsmogelijkheden en proberen ze door te verwijzen naar de juiste instanties. Dit in alle vertrouwen en discretie.”

“Het is een mooie steun voor onze organisatie”, zegt Christine Vanmeert, van JAC Mol, “De vraag van de jongeren is altijd onze eerste zorg. Je kan bij het JAC terecht met elke vraag. Het is de bedoeling om jongeren die het moeilijk hebben de steun te bieden om zelf terug verder te kunnen. In een aantal gesprekken komen we samen al een hele stap vooruit. Als je daarna nog hulp wil, is een verdere begeleiding mogelijk. De methodieken die we hebben gekregen om met de jongeren in gesprek te gaan kunnen ons hier zeker bij helpen. Iets wat je kan ervaren of iets wat je ziet blijft beter hangen dan een simpel advies.”

Het JAC is er voor alle jongeren tussen 12 en 25 jaar. Je kan er terecht voor informatie, advies of voor een rustig gesprek. Je vindt het JAC op Markt 54 te Mol en kan hen bereiken via jac [at] cawdekempen.be of 014 14 04 04 of via insta jac_mol.

“We schenken elk jaar een mooi bedrag aan een goed doel,” besluit Jan Van Dael, voorzitter van N-VA Mol, “we steunden eerder al Vectamus en het Koala project van het AZ Mol, Rode Kruis Mol, Vlaamse Kruis afdeling Mol, De Witte Mol, Ons Huis, de Poezencentrale, Natuurpunt en Help Brandwonden Kids. Vorig jaar mochten  M.I.N. Mol en Actie MIN een steuntje in de rug ontvangen. Het is misschien maar een klein gebaar, maar het is fijn om op deze manier deze fantastische lokale initiatieven te mogen ondersteunen.”