N-VA Mol steunt Vectamus met 1.250 €

Op 12 december 2019, over deze onderwerpen: Volksgezondheid, Welzijn en sociale zaken

Op 11 december overhandigde N-VA Mol een cheque van 1 250 € aan het Molse project Vectamus, een initiatief van Centrum Vector in samenwerking met o.a. Huis van het Kind, de OCMW’s van Mol, Balen, Dessel en Retie, CAW, Ons Huis, Actie Min, AIKO, De Waaiburg, Ter Loke en de dienst pediatrie van het Heilig Hartziekenhuis.

Vectamus betekent ‘laten we samen dragen’. Doel is om laagdrempelige en toegankelijke psychiatrische hulp te verlenen aan kinderen en ouders in kansarmoede. Vectamus slaagt erin om met weinig financiële middelen daadwerkelijk het verschil te maken.

Voorzitter Jan Van Dael legt uit: ‘ Met maar liefst 2 N-VA-raadsleden en een schepen/voorzitter in het Bijzonder Comité Sociale Dienst, is N-VA Mol nauw betrokken bij de meest kwetsbare gezinnen in onze gemeente. De fysieke gezondheidstoestand is meestal duidelijk. De psychische problemen krijgen echter veel minder aandacht, hoewel het ene rechtstreeks samenhangt met het andere. Bovendien zijn de drempels tot de psychische gezondheidszorg nog steeds vrij hoog. Daarom willen we zeker ook meer inzetten op de psychische gezondheidszorg, in het bijzonder bij kinderen en hun gezin. Onze mandatarissen en bestuursleden steunen dan ook bijzonder graag dit waardevolle project.’

Kinderpsychiater Dr. Claudia van Lingen en haar team psychologen en therapeuten stellen binnen Vectamus materiaal, infrastructuur en testonderzoek ter beschikking aan kansarme gezinnen. De professionele dienstverlening verstrekken ze aan sterk verlaagd tarief of soms ook gratis. Ze werken hierbij nauw samen met de vertrouwde hulpverleners van het gezin. Hun aanbod is toegankelijk en laagdrempelig. De financiering van dit project komt van fondsenwerving en sponsoring.

Dr. Claudia van Lingen vertelt: ‘De meest kwetsbare kinderen en gezinnen vallen nog te vaak door de mazen van het net. Ze worden niet snel genoeg opgemerkt of geholpen in de gewone hulpverlening. Lange wachttijden in de CGG’s, de beperkte terugbetaling bij privépsychologen, moeilijke aanmeldingsprocedures, het taboe op geestelijke gezondheidsproblemen maken dat de drempel tot zorg voor deze gezinnen vaak te hoog is. Bij een aanmelding wordt de bestaande hulpverlening van bij het begin in het traject betrokken. Hierdoor kunnen we met relatief weinig middelen vaak een steen verleggen in de ontwikkeling van het kind. Met de mensen en middelen die we nu ter beschikking hebben, hebben we dit jaar meer dan 20 kinderen verder op weg geholpen. We zijn dan ook blij dat ons project aandacht en steun krijgt! Het belang van geestelijke en mentale gezondheid blijft nog al te vaak onderbelicht.’

Dagmar Gooris, coördinator van het Huis van het Kind regio Mol, vult aan: ‘ Het Huis van het Kind is een gemeentelijk samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties in Balen, Dessel, Mol en Retie. Al deze organisaties werken met toekomstige ouders en met gezinnen met kinderen en jongeren tot en met 24 jaar. jaar. Het welzijn en de gezondheid van kinderen in kwetsbare gezinnen is belangrijk voor ons. Het loont om psychische problemen snel en bij de wortel aan te pakken!